Bare 10 prosent får med seg stoffet under forelesninger

Eg las denne artikkelen i Aftenposten om kor stort utbytte elevar får frå klassiske undervisningsformer – først og fremst ein kritikk av undervisning basert på monolog til elevane:

Det er faktisk ikke fysisk mulig at hjerneaktiveringen kan ta inn fakta på fakta i en monologform. Bare gjennom å arbeide aktivt med stoffet over tid kan hjernen sørge for at stoffet fester seg, sier lege Jan Helge Halleraker.

I ein artikkel frå Tidsskrift for Den norske legeforening står det vidare at

Det er for øvrig en moderne forestilling, der studenten er aktivt deltakende og i dialog med foreleser Halleraker har i tankene. Han får støtte av Martin Aasbrenn på Tidsskriftets blogg , der Aasbrenn også kommer med konkrete råd til forelesere .
– Sørg for at det finnes en arena på nett der du kan kommunisere asynkront med studentene før og etter undervisningstimen, så strukturert at det ikke øker arbeidsbyrden din stort. Legg opp undervisningen etter diskusjonen med studentene der, oppfordrer Aasbrenn.

Side ein kan sjekke ut: THE CARL WIEMAN SCIENCE EDUCATION INITIATIVE

Fagarkmetoden – ein teknikk eg kan bruke seinare for å vurdere eksperimenta mine ?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: